Фрида Кало 1907-1954,
една цяла вселена от болка и любов
Магдалена Кармен Фрида Кало и Калдерон е родена на 6 юли 1907 г. в дома на родителите си в Койокан, Мексико.
Баща ѝ Вилхелм е немски
фотограф, който мигрира в Мексико, където среща и се жени за майката на Фрида -
Матилда. Фрида има две по-големи сестри - Матилда и Адриана и една по-малка -
Кристина.
На 6 годинки малката
Фрида се разболява от полиомиелит, което я приковава на легло за 9 месеца и
води до деформация на десния ѝ крак.
По това време баща ѝ я
насърчава да играе футбол, да плува и дори да тренира борба, за да се
възстанови по-бързо. Доста необичайни активности за момиче през тези години.
През 1922 г. Кало
постъпва в Националното подготвително училище. Там тя е едно от малкото
момичета. Става известна със своя весел дух и любов към традиционните разноцветни
дрехи и бижута. Същата година известният мексикански стенописец Диего Ривера
отива в училището, за да работи по проект. Фрида често наблюдавала работата му
и самия него.
По време на
ученическите си години Фрида се заобикаля от политически активни и
интелектуално настроени студенти. Има и връзка с един от тях - Алехандро Гомез
Ариас.
На 17 септември 1925 г.
двамата попадат в трамвайна катастрофа, което оставя Фрида в много тежко
състояние. Тя е пронизана в бедрото от стоманен парапет, поврежда гръбнака си и
счупва десния си крак на 11 места. Катастрофата е повратна точка в живота ѝ.
Именно докато се
възстановява от всички травми, започва да рисува, като завършва първия си
автопортрет през 1926г., който подарява на Алехандро. През този период Кало става
и политически активна и се присъединява към Мексиканската комунистическа
партия.
През 1928 г. отново се
среща с Диего Ривера, който насърчава творчеството ѝ и двамата започват връзка.
Женят се на следващата година.
Той е на 43, а тя - на
22 години. Сближава ги не само изкуството, но и общите политически убеждения.
Бурният им семеен живот става легендарен. По време на брака Диего има много
извънбрачни връзки, включително с по-малката сестра на Фрида, от което младата художничка
страда много.
Двамата с Ривера се
развеждат през 1939 г., но се женят отново следващата година, като впоследствие
и двамата имат най-различни връзки с други хора.
Малко по-рано в
картините на художничката започват да се появяват повече сюреалистични
елементи.
Въпреки че никога не се
е смятала за част от сюреалистичното движение, през 1938 г. се сприятелява с
една от най-видните фигури на сюреализма - Андре Бретон. Същата година Кало има
голяма изложба в Ню Йорк, където продава половината от 25-те изложени картини.
Следващата година отива
да живее в Париж за известно време. Там се запознава с много художници, сред
които и Пабло Пикасо. По това време рисува и една от най-известните си творби
"Двете Фриди", която е считана, че олицетворява "необичната"
и "обичаната" Фрида.
През 1944 г. Кало
рисува "Разбитата колона", отново автопортрет показващ физическите и
емоционални терзания на художничката. По това време тя претърпява няколко
операции и носи специални корсети, които да изправят гърба ѝ.
През 1950 г.
здравословното ѝ състояние се влошава. Тогава получава гангрена на десния крак.
Въпреки това продължава да рисува и да подкрепя политически каузи.
През 1953 г. получава
първата си самостоятелна изложба в Мексико. Прикована на легло по това време,
Фрида не пропуска откриването на изложбата, пристигайки в галерията с линейка.
Няколко месеца след това десният ѝ крак е ампутиран до коляното. Постоянните ѝ
здравословни проблеми и огромната физическа болка водят Фрида до дълбока
депресия и за пореден път тя е приета в болница като този път слуховете са за
опит за самоубийство.
На 13 юли 1954 г., едва
на 47 години, Фрида Кало умира в любимата си "Синя къща", родният ѝ
дом, вследствие на пневмония. Диего Ривера описва деня на нейната смърт като
най-трагичния в своя живот. По-късно "Синята къща" е превърната в
музей.
Сърцераздирателните последни думи, които Фрида
написала в дневника си, били: "Надявам се, че пътуването ще е
щастливо и че този път няма да се върна".
След смъртта на Кало
нейната популярност продължава да расте.
Няма коментари:
Публикуване на коментар