ВЛАДИМИР ДИМИТРОВ - МАЙСТОРА
1882 - 1960
Владимир Димитров Поппетров е роден на 1 февруари през 1882
г. в село Фролош в семейството на потомствени свещеници. Баща му е
бежанец от македонското влашко село Магарево, а майка му бежанка от македонското село Стар Истевник. През 1889 г. семейството му се
преселва в Кюстендил, където Майстора завършва началното си образование и
прогимназия. След 1895 г. сменя няколко професии, известно време чиракува като
бояджия и работи като писар в Окръжния съд, където талантът му е забелязан. Там
е и първата му изложба.
Завършва живопис в
Държавното художествени индустриално училище в София при проф. Ив. Мърквичка.
Запознава се с изкуството на световноизвестните галерии в Италия, Америка,
Англия, Германия, Австрия, Белгия, Полша, СССР, Китай. Рисува изключително
битови композиции.
През 1909 г. заминава
за Венеция и гледа творбите на биеналето. През последните години от учението му
в Рисувалното училище го наричат „Майстора” заради проявените способности и
честата употреба от самия него на това звание към своите колеги.
1911 – 1918 Работи като учител по краснопис в
Търговската гимназия в Свищов. Първи стъпки в осмислянето на живописта и
промяната на цвета под въздействието на светлината на открито.
По време на войните (1912-1918) Владимир
Димитров-Майстора е художник-доброволец. Както приятелите му Емануил
Попдимитров и Николай Лилиев, като Йордан Йовков и Димчо Дебелянов, като Георги
Райчев и Дамян Калфов...
Както и основоположника на баталната живопис Ярослав Вешин - и Майстора е на
фронта!
Той изминава целия маршрут на Балканската, Междусъюзническата и Първата
световна война: Кресна, Демир Хисар, Солун, Серес, Ксанти, Гюмюрджина, Кешан,
Одрин, Дедеагач, Булаир; Чаталджа, Лозенград, Битоля, Охрид.
Участва в изложба на военните художници от Германия, Австрия и България -
Берлин, 1916.
През 1917-а тежко се разболява и се лекува в Кюстендил. Продължава да
учителства в Свищов. Успява да нарисува повече от 200 картини! Само акварелите
от войната са 120!
1918 Напуска Свищов и се връща в родния
кюстендилски край. 1919 г. работи като учител в София. Урежда самостоятелна
изложба съвместно с братовчед си Никола Георгиев в Галерията на ул. „Аксаков”.
1922 Подрежда самостоятелна изложба в „Манежа”, София. Показва едни от първите
си акварели и маслени платна от циклите „Жътва”, „Моми”, композиции на родната
тематика, с които се включва в движението за родно изкуство, характеризиращо
българското изкуство в тези години.
През 1924 г. се установява в кюстендилското
село Шишковци по покана на Андон Виячев, където живее до 1951 г. Селяните го
наричат „рисувача“, хазяинът му го сравнява с Иван Рилски, а децата го наричат „Дядо Коледа“.
През този период тематиката на творбите му е свързана предимно с хората и
природата в Кюстендилския край: „Моми“ (ок.1925 – 1935), „Моми
сестри от с. Дивля, Радомирско“ (ок. 1928 – 1930), „Цветница“, „Фамилия“ (ок.
1928), „Девойка от Кюстендилско“ (ок. 1930 – 1935), „Жетварка“ (1930 –
1935), „Мома с ябълки“ (ок. 1930 – 1935), „Жетварка от с.
Шишковци“ (1935), „Жетвари на обяд“ (ок. 1935 –
1938), „Копачки“ (ок. 1935 – 1938), „Селско момиче сред
макове“ (1935 – 1938) и други.Той е един от
най-ярките самобитни български художници, близък с изкуството си до живота и
бита на народа. Вълнува се от красотата на родната земя и от декоративния стил
на народното изкуство. Създава цяла галерия от характерни национални образи на
селяни, селянки и девойки, претворени с неповторимо художествено майсторство,
както и на техния труд, народни обичаи и празненства.
1922, юли – 1923, април По инициатива на
българския художник Борис Георгиев (1888 – 1962) пребивава в Италия. Рисува
официални портрети, за да се издържа. Създава цикъл тушови рисунки от Рим.
Участва с 21 от тях в Изложба на римските художници. Установява контакт с
американския колекционер и сенатор Джон Оливър Крейн (1899–1982)., с когото сключва
договор, с който предварително му откупува всичко, което художникът ще нарисува
през следващите четири години. 1924 – 1928 Работи за Джон Крейн, на когото
срещу споразумение за издръжка предава, по собствени думи, повече от 200
произведения – рисунки, акварели, маслени платна. Част от тези работи през
70-те и 80-те години на ХХ в. са върнати в България в колекциите на
Националната художествена галерия в София и Галерията в Кюстендил.
От март до май 1924 г.
пребивава в Ню Йорк, САЩ.
1924, есента – 1926 Живее и твори в с. Шишковци,
Кюстендилско. Рисува сюжети на родна тематика. През 1926 Прави самостоятелна
изложба в Художествената академия в София; през април –
октомври рисува в Цариград. 1927, януари Рисува в
Сиракуза на о-в Сицилия, на връщане минава през Рим. През май показва творбите
си от Цариград и Сиракуза в импровизирана изложба в дома на братовчед си Павел
Георгиев в София. Акварелите от станалия прочут „Цариградски цикъл” силно
впечатляват модерно мислещата публика с експресивния си изказ, непознат до онзи
момент в българската живопис. През 1928 Прекратява се договорът с Джон Крейн.
1930 – 1950 Работи като художник към Министерството на
народното просвещение. Установява се в родния край и до 1945 г. живее в
кюстендилското село Шишковци. Рисува активно из селата Дивля, Калотинци, Земен,
Ръждавица и други в околността. Създава големи цикли с платна, рисунки и
акварели, свързани с българската природа и с облика и живота на хората от
народа. Моделите му са конкретни лица от кюстендилските села като Стана Гогова
от Ръждавица, дядо Стойне от Дивля, Стания от Калотинци, Тодорка Вишнярска
(Каменова) от Шишковци и много други. Чрез идеализацията на образа художникът
внушава представата си за нравствената красота на човека. Както във фигуралните
си композиции, така и в сериите с пейзажи и плодове той търси измеренията на
космичното универсално. Платната с жътвари, мадони, моми от 30-те години на ХХ
в., които създава през тези години, са основна доминанта в неговото творчество.
1935, 1938 Урежда самостоятелни изложби в София, в които представя своята зряла
живопис.
От 1945 до 1960 Живее в София. Делегат е на Световния
съвет на мира във Варшава (1948), Париж (1949) и Лондон (1950). Носител е на
най-високите държавни отличия за принос към българската култура. През целия си
творчески път има редица самостоятелни изяви и участия в общи художествени
изложби. Откроява се като една от големите и значими фигури в българското
изкуство.
До 9 септември 1944 г. членува в дружество
„Родно изкуство“ и в Дружеството на художниците в България, а след това –
в Съюза на българските художници. Поради големите му заслуги към родното
изкуство е удостоен със званието „Заслужил художник” (1950), „Народен художник”
(1952). Лауреат е на Димитровска награда.
Майстора умира на 29.09.1960 г. в София. През 1972 г.
гробът му е пренесен от София в Шишковци – селото, трайно свързано с живота и
творчеството на Майстора и в което до днес споменът за обичания художник е жив.
Къщата, в която е живял, е превърната в музей.
През дългия си деен
творчески път е уредил 8 самостоятелни изложби. Участва в редица международни и
колективни изложби в чужбина (САЩ, Германия, Италия, Чехословакия, СССР, Китай,
Индия, Полша, Румъния, Белгия и др.) Редовно участва във всички ОХИ на
СБХ. Творбите му са разпръснати в много държавни и частни сбирки у нас и в
чужбина. Най-голям брой творби от Майстора притежават НХГ и художествената
галерия в Кюстендил, която носи неговото име. Творби от него имат и галериите в
Бургас, Варна, Пловдив, Плевен, Русе, Шумен, Видин, Велико Търново, Сливен,
Казанлък, Търговище, Габрово, Карлово, Враца, Ловеч, Кърджали, Стражица.
Няма коментари:
Публикуване на коментар