понеделник, 17 август 2020 г.

Пол Густав Фишер

 Пол Густав Фишер


Пол Густав Фишер (1860-1934) е датски художник, чиито творби са широко разпространени и добре познати в Европа преди и след Първата световна война.
Роден е на 22 юли 1860 г. в Копенхаген и принадлежи на четвъртото поколение на семейство, дошло в Дания от Полша.  Семейството е от горната средна класа. Бащата на Павел започва като художник, но по-късно се занимава с производство и търговия на бои и лакове. Пол работи от 1878-88 г. във фабриката на баща си.
Фишер учи в Кралската датска академия по изкуствата в Копенхаген и по-голямата част от живота си прекарва в родния си град. Художникът твори в най-различни области на живописта: пейзажи, портрети, плажни сцени. Но най-забележителни са неговите улични сцени, които изобразяват всекидневния живот в Копенхаген.

Фишер започва да рисува в младостта си под ръководството на баща си, но именно благодарение на творческите си контакти с младите датски натуралисти уменията му бързо се развиват. Благодарение на една картина, публикувана в Уде и Хемме, репутацията му расте.  След престоя си в Париж от 1891-1895 г. цветовата му палитра става по-богата и светла.
Фишер  придобива славата като художник на градски пейзажи, изобразявайки не само родния си Копенхаген, но и градски сцени от други градове в Скандинавия, както и от Италия и Германия. Успехът идва при него, когато създава поредица от произведения отразяващи градския живот. Богатата палитра от тези произведения се отличаваше със светли цветове и става много популярна сред обществеността.
Фишер за първи път е женен през 1886 г. за Дагни Грьонеберг (1867-1920 г.) Бракът е прекратен. Той е женен за втори път през 1914 г. с концертната певица Марта Вилхелмин Йенсен (1888-1966).
Фишер много пътува и посещавал и работил в Тиволи през 1880 и 1901 г., Италия през 1912 г., а Рапело в други области.  1922 г. виждат Фишер в Неапол, където рисува значителен брой улични сцени, а също и в Сан Ремо.  

Фишер достига своя разцвет между 1890-1910. Фишер се възползва от съвременници в Норвегия и Швеция, особено Карл Ларсон. По това време той рисува и ярки, слънчеви сцени за къпане, някои с голи жени и проявява интерес към плакати, вдъхновени от Теофил Щайлен и Анри де Тулуз-Лотрек. През периода, когато най-активно рисува, датското изкуство е доминирано от Туксен. Въпреки липсата на достойно признание на Фишер приживе, изкуството му се продава добре. Едно от големите събития, в които той успя да изпревари Туксен е, когато Швеция прехвърли суверенитета на Норвегия обратно на норвежците. Тогава Фишер, а не Туксен получава поръчката от краля на Норвегия да рисува събитието.

Художникът е съвременник е на известните датски художници Карл Вилхелм Холсе, Педер Мьонстед и Петер Вилхелм Илстед.

Фишер рисува и в Париж, Норвегия и Швеция.  Той излага широки портрети, жанрови и улични сцени и рядко рисува формални и исторически теми.
Художникът умира на 1 май 1934 г. в Гентофт, където е погребан.

Няма коментари:

Публикуване на коментар