Златю Бояджиев
Златю Бояджиев, титанът
Златю Бояджиев роден на 22 октомври в далечната 1903 г.
в пловдивското село Брезово.
От малък е привикнал към селскостопанския труд и
селската тематика остава в творчеството му. През 1932 г. завършва живопис в
Художествената академия, София, при проф. Цено Тодоров. Работи в областта на
фигуралната композиция, портрета и пейзажа. Творчеството му се разделя на два
основни периода.
Славата на художника расте, а с нея и поръчките. Наред с
картините, той се занимава и с приложна работа. Докато работи по декорацията на
Азотноторовия завод в Димитровград, идва и пренатоварването. През 1951 г. Златю
Бояджиев получава мозъчен инсулт, вследствие на който се парализира дясната
половина на тялото му, загубва говора си, не може да разчита писмени знаци.
Тогава е на 48 години. По време на битката на твореца с парализата до него
неизменно е съпругата му Цена, която го изправя на крака психически и
физически, помага му да започне отново да изговаря думи, да изписва знаци с
лявата ръка, кратки изречения.
Лека-полека от буквите художникът преминава към
скиците и оттам към маслената техника.Няколко години по-късно, Бояджиев отново
се връща към живописта, рисувайки със своята лява ръка. Стилът на твореца
коренно се променя. Съпругата му забелязва, че той преминава към друга палитра.
Ако в първия период преобладават сложни цветови съчетания, във втория той
използва топли, ясни, ярки цветове, виждаме по детски наивно обагрена хармония.
Променя се стилистиката. Вместо класическата живопис без следа от четка и от
експресивна линия, се появява накъсване, експресивна линия, напластяване на
боята, което не е характерно за първия класически период, а по-скоро за
модерното течение импресионизъм.
През първия си период (до 1951 г.) Златю
Бояджиев вече проявява своята творческа личност, макар и все още в рамките на
класическите традиции. От ранното му творчество е представеният на изложбата
„Дамски портрет” (1932). През 1951 г. художникът е сполетян от тежка лична
катастрофа – в резултат на инсулт е парализирана дясната му ръка. Творческият
му път изглежда приключен, но не – скоро започва да рисува с лявата си ръка, а
стилът и техниката му рязко се променят. Рисува големи платна с оригинален
колорит и богато въображение. Тези творби постепенно завоюват признанието на
публиката и критиката.
В творбите му се преплитат различни стилови и
художествени похвати. В едни платна той изгражда формата плътно и обобщено, с
неокласически маниер, а в други използва някои импресионистични техники. В
битовите картини от 40-те години формите са синтезирани, вниманието е насочено
към отделния детайл, за да се разкрие по-пълно идейния замисъл на творбата.
Портретите на Бояджиев от този период се отличават със стегнат и точен рисунък,
плътна моделировка на формите и дълбоко вникване в характера на портретувания.
През втория период, без да губи идейна връзка с предходното си творчество,
Бояджиев изявява други страни на своята чувствителност и търси нови пластични
решения. Интересът му към селския бит се запазва. В картините му обаче навлиза
една първична романтика, при която реалното се преплита с чудноватото и
приказното.
Бояджиев създава стотици композиции, портрети и пейзажи, отличаващи
се с подчертана експресия и драматизъм. Портретите от втория период са още
по-охарактеризирани, понякога и чрез средствата на гротеската.
През 1962 г. е с Цена в Париж, настанили са се в скромния
хотел "Бреа". Разхождат се по многолюдния Монпарнас, той често се
спира и приседнал на тротоара, нахвърля в блока си поредната скица, прави
"мигновени" портрети на минувачи и им ги подарява за спомен.
Творби на Златю Бояджиев са притежание на НХГ, СГХГ, ХГ в
Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Плевен, Сливен, Видин, Смолян и други, както и на
частни колекционери у нас и в чужбина. Носител е на редица отличия и награди,
сред които: „Кирил и Методий“ – I степен, Лауреат на Димитровска награда,
награда за живопис „Владимир Димитров – Майстора“ от СБХ и др.
Художникът умира
на 02.02.1976 г. в Пловдив.
Няма коментари:
Публикуване на коментар