Хилма аф Клинт
Хилма аф Клинт
е известна като една от най-ранните и важни абстрактни
художници в света.
Хилма аф Клинт е родена на 26 октомври 1862 г. в Карлберг, Солна.
Хилма аф Клинт е четвъртото от петте
деца на флотския офицер Виктор аф Клинт и Матилда Зонтаг. През 1872 година
семейството се премества в Стокхолм. След като получава средно образование,
Хилма учи в Техническото училище (днес Училище по приложни изкуства), взема
уроци по портретна живопис и в продължение на 5 години, до 1887, продължава
обучението си в шведската Кралска академия на изкуствата.
На 17-годишна възраст тя започва да участва в спиритични сеанси,
заинтригувана от идеята за осъществяване на контакт с мъртвите. Хилма има
засилен интерес към различни духовни и окултни учения, включително теософия,
Розенкройцерския орден и будизъм. На 18 години посещава уроци по рисуване в
техническото училище в Стокхолм. През този период тя губи десетгодишната си
сестра Хермина, което засилва желанието ѝ да се свърже с духовния
свят. Две години по-късно е приета в Кралската академия за изящни изкуства. Там
се сприятелява за цял живот с Ана Касел. Двете са сред първите жени, приети в
Академията.
Десетилетие по-късно, през 1896 г., Хилма продължава своето художествено
обучение и посещава редовно срещите на обществото „Еделвайс“ – спиритуалистична
организация, основана от аристократката Хулдине Биймиш. През същата година
Хилма се вдъхновява да създаде „Петте“ (De Fem), или така наречения „Клуб Петък
вечер“, състоящ се от нея и още четири жени – Ана Касел, Корнелия
Седерберг, Матилда Нилсон и Зигрид Хедман.
Групата се стреми да получи по-висши знания чрез контакт с „духовни
водачи“. В резултат от усилията си петте жени създават автоматични рисунки и
вярват, че медиумите обземат телата им и ги насочват да създават изкуство. По
време на тези духовни упражнения Клинт се „освобождава“ от ограниченото си
художествено обучение и започва да рисува оригинални, абстрактни изображения,
изумително футуристични и невиждани никъде другаде.
През 1904 г., по време на сеанс, Хилма получава информация от двама от
духовните водачи, че „трябва да бъде построен храм и в него да има картини“.
През следващите две години всички от De Fem трябва да се посветят на
това начинание. Но само Хилма има силата и убедеността да се нагърби с нелеката
задача да създаде „Картините за Храма“. Тя ѝ се посвещава напълно между 1906 и
1915 г. и това променя хода на живота ѝ.
Петнайсет години по-късно тя пише в дневника си, че творбите ѝ не бива да
бъдат излагани две десетилетия след нейната смърт. Също така създава бележник с
инструкции, за да е сигурна, че произведенията ѝ ще бъдат „достъпни за бъдещите
поколения“. Хилма пише, че си представя картините, изложени в спираловидна структура.
След като през 1908 г. майка ѝ ослепява, Хилма затваря ателието си и се
премества да живее при нея. През същата година тя се среща с основателя на
антропософията Рудолф Щайнер, с чиито трудове вече е била запозната.
Антропософските мотиви все повече проникват в нейното творчество, като
постепенно изместват духовете от отвъдното.
Колекцията „Картини за Храма“ обхваща 193 платна, подредени в няколко
серии и подгрупи. Това са едни от най-първите произведения на абстрактното
изкуство в западния свят, тъй като предхождат с няколко години първите
нефигуративни композиции на по-късни абстрактни художници като Василий
Кандински, Казимир Малевич, Пийт Мондриан, Франтишек Купка и други. Удивително
е, че творбите на Хилма са били отхвърляни от нейните съвременници, но почти
век по-късно тя е обявена за гений, изпреварил времето си.
Художничката продължава да рисува до дълбока старост, но повече не
представя на изложби своите „окултни“ картини. Умира в автомобилна катастрофа
на 82-годишна възраст през 1944 г.
Кулминацията на дългоочакваното признание е изложбата на картините ѝ в
музея „Гугенхайм“ в Ню Йорк през 2018 г. Събитието привлича най-много
посетители от всички дотогавашни ретроспекции в 60-годишната история на музея
(над 600 000 души).
Няма коментари:
Публикуване на коментар