Вирджиния Франсис Стерет
Вирджиния Франсис Стерет е художник и илюстратор от началото на 20-ти век
в традицията на Арт Нуво.
Тя е родена в Чикаго през 1900 г. Много интровертна като дете, тя предпочита
рисуването пред социалното общуване с връстниците си. Когато баща й умира,
тя се премества със семейството си в Мисури, където печели няколко награди на
щатския панаир в Канзас (ок. 1913 г.).
Стерет се завръща в Чикаго със семейството си през 1915 г., където влиза в
гимназията с намерението да продължи кариера в изкуството, която продължава в
Чикагския институт по изкуство. Въпреки това, влошаване на здравето на
майка й я принуждава да напусне, за да може да издържа семейството си,
работейки в няколко рекламни агенции.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgJq2-BK9QzO_Zx_23FOVlVm3oaRynPMqrGzr_DhxLBNxJah6M3jLYRHXa-FNNOIIBxEGMPGotPXtQ034pOIHiBjxz5em07ucFvPDXTQY38J1cnbPuvbi9ekVSvTvejFC9ReFN84MT24lhROXcP3G6nqs31owXKd3j60HHo1fgqLYecNYbIv1wbr8prcg/w409-h289/1389790558.2.x.jpg)
Стерет получава първата си поръчка на 19-годишна възраст (малко след като й е
диагностицирана туберкулоза ) от Penn Publishing Company,
за да илюстрира „ Стари френски приказки “ (1920 г.), колекция от
произведения на френската авторка от 19-ти век, графиня дьо Сегюр ( Софи Федоровна
Ростопчина). Получава $750 (около $11
000 през 2018 г.) за осем акварела, шестнадесет рисунки с химикал и мастило,
цветна корица и различни нарисувани акценти за крайните хартии и дъски. Веднага
е наета да илюстрира Tanglewood Tales на Натаниел Хоукторн при
подобни условия, които са публикувани през 1921 г.
Измъчвана от влошено здраве, Стерет се премества отново със семейството си в Алтадена, Калифорния, надявайки се, че по-топлият климат ще даде известно подобрение на състоянието й. Здравето й обаче продължи да се влошава и я преместват в санаториум, където завършва работата си по The Arabian Nights.
За кратък период в края на 20-те години здравето й се подобрява и тя успява да напусне санаториума и да изложи работата си в няколко местни галерии и конкурси, но това не продължава дълго и след внезапно влошаване на състоянието й тя умира на 8 юни 1931 г. на 30-годишна възраст, оставяйки последната си поръчка за Митове и легенди незавършена.
Най-известната ѝ творба е пакетът от илюстрации за „ Арабски
нощи“ (1928). Коментарите на St Louis Post-Dispatch в
приложението, публикувано след смъртта на Стерет (публикувано на 5 юли 1931
г.), отдават подобаваща почит на нейния живот и работа:
Нейното постижение беше красота, деликатна, фантастична красота,
създадена с четка и молив. Почти необразована в изкуството, животът й
прекаран в прозаични места на Запада и Средния Запад, тя прави картини с
натрапчива красота, внушаващи ориенталски земи, които никога не е виждала, и
магически царства, които никой не е познавал, освен в мечтите на детството...
Може би това беше трудностите на собствения й живот, които придават
фантастичното качество на творчеството на младия художник. Във
въображаемите сцени, които е записала на хартия, тя трябва да е избягала от
суровата реалност на съществуването.
Няма коментари:
Публикуване на коментар