Микеланджело Буонароти
Микеланджело
ди Лудовико Буонароти Симони, известен още само като Микеланджело, е италиански ренесансов скулптор, художник, поет и архитект, представител на Флорентинската школа. Смятан е за един от
тримата титани на Ренесансовото изкуство заедно с Леонардо да Винчи и Рафаело. Творчеството на Микеланджело се отличава с патос и
непрекъснато търсене на идеала за красота като отражение на идеалите на епохата
за физическа и духовна мощ и трагизъм. То оказва силно влияние върху Тициан и венецианската живопис и се смята за основа
на стила маниеризъм.
Ранни
години
Микеланджело
е роден на 6 март 1475 г. в Капрезе
(днес Капрезе Микеланджело), селище край Арецо в Тоскана, което по това време е част от територията на Флорентинската република. В
продължение на няколко поколения семейството му притежава малка банка във Флоренция, но баща му Лудовико ди Леонардо ди Буонарото Симони
не успява да я управлява добре и е принуден да заема различни чиновнически
постове. По времето, когато се ражда Микеланджело, баща му е съдебен
администратор на Капрезе и управител на съседното градче Киузи. Майката на Микеланджело се казва Франческа ди Нери дел
Миниато ди Сиена. Семейството претендира за произход от графиня Матилда Тосканска и, макар че
доказателства липсват, самият Микеланджело вярва в тази теория.
Няколко
месеца след раждането на Микеланджело семейството се връща във Флоренция,
където той израства. По-късно, когато майка му заболява тежко и след нейната смърт
през 1481 г., Микеланджело прекарва продължителни периоди при дойката си и
нейния съпруг каменоделец в градчето Сетиняно, където баща му
притежава кариера за мрамор и малка ферма. Според Джорджо Вазари по-късно Микеланджело
казвал: „Ако има нещо добро в мен, то е защото бях роден в деликатната
атмосфера на областта на Арецо. Заедно с млякото от моята дойка, получавах и
уменията да работя с длетото и чука, с които правя моите фигури.“
Още в ранна възраст
Микеланджело започва да учи граматика при флорентинския хуманист Франческо да
Урбино, но младежът започва да се интересува повече от изкуство, копира картини
от градските църкви и се сближава с местни художници.
На
тринадесет години Микеланджело става чирак на художника Доменико Гирландайо. Година по-късно баща
му успява да убеди Гирландайо да започне да му плаща, необичайно рано за
практиката по това време. Когато през 1489 г. фактическият владетел на
Флоренция Лоренцо де Медичи иска от Гирландайо да му
изпрати двамата си най-добри ученици, той избира Микеланджело и Франческо Граначи.
От 1490 до 1492 г.
Микеланджело учи в академията, основана от Медичи под влияние на неоплатонизма.
Там той учи скулптура при Бертолдо ди Джовани, а възгледите му за света и изкуството са повлияни от видни философи и писатели на епохата, като Марсилио Фичино, Пико дела Мирандола и Анджело Полициано. През този период той създава релефите „Мадоната на стълбите“ (1491 – 1492) и „Битката на кентаврите“ (1491 – 1492), чийто сюжет е предложен от Полициано и е заплатена от Лоренцо де Медичи. По време на обучението при Ди Джовани, Пиетро Ториджано, който също чиракува там, удря Микеланджело и носът му остава деформиран, както се вижда на всички негови портрети.
Обрат в
живота на Микеланджело предизвиква смъртта на Лоренцо де Медичи на 8 април 1492
г. Той трябва да напусне двора на Медичи и да се върне в дома на баща си.
През следващите месеци той работи върху дървено „Разпятие“ (1493), подарък за
приора на църквата „Свети дух“, който му дава възможност да изучава анатомията
върху трупове в църковната болница. Между 1493 и 1494 г. Микеланджело
купува мраморен блок, от който изработва статуя на Херкулес в по-голям от естествен ръст. По-късно тя е
изпратена във Франция и е изгубена през 18 век. На 20 януари 1494 г.,
след необичайни силни снеговалежи в Тоскана, наследникът на Лоренцо де
Медичи, Пиеро поръчва на Микеланджело снежна
статуя, след което той отново става част от двора на Медичи.
През
1494 г. семейство Медичи е прогонено от Флоренция в резултат на възхода на
проповедника Савонарола. Микеланджело напуска града в разгара на
политическите вълнения, премествайки се във Венеция, а след това в Болоня. Там му е възложено да довърши последните малки фигури
по ковчега на свети Доминик в посветената
му църква в града.
Към края на 1494 г. политическата обстановка във Флоренция се успокоява, а след претърпените от френския крал Шарл VIII военни поражения заплахата от чужда окупация е отстранена. Микеланджело се връща в града, но новото правителство от привърженици на Савонарола не е склонно да му възлага поръчки и той отново трябва да разчита на семейство Медичи. През шестте месеца, които прекарва във Флоренция, той работи върху две малки статуи – на малък „Свети Йоан Кръстител“ и на спящ „Купидон“. По искане на Лоренцо ди Пиерфранческо Медичи, който му поръчва „Свети Йоан Кръстител“, Микеланджело обработва статуята така, че да изглежда по-стара, за да бъде продадена като антична. Купувачът Рафаеле Риарио разкрива измамата, но е впечатлен от скулптурата, запазва я и дори кани автора в Рим. Този неочакван успех, заедно с несигурната ситуация във Флоренция, подтикват Микеланджело да приеме поканата.
Рим и
„Давид
Микеланджело
пристига в Рим на 25 юни 1496 г., едва двадесет и една годишен. Той остава
в града през следващите няколко години, като на няколко пъти посещава за кратко
Флоренция.
Още на 4 юли започва работа по поръчана му от кардинал Рафаеле Риарио статуя в по-голям от естествен ръст на римския бог на виното – Бакхус. Когато е завършена, тя не е приета от кардинала и впоследствие е поставена в градината на банкера Джакопо Гали.
През
ноември 1497 г. френският посланик при Светия престол поръчва на Микеланджело
една от неговите най-известни творби, „Пиета“, като договорът е окончателно
оформен през август следващата година. Мнението на съвременниците за тази
статуя, „разкриване на пълния потенциал и сила на изкуството на скулптурата“, е
обобщено от Вазари: „Същинско чудо е, че безформен каменен блок изобщо може да
бъде превърнат в съвършенство, което природата рядко успява да създаде от плът
и кръв.“
В Рим
Микеланджело живее в близост до църквата „Света Мария
ди Лорето“, където според легендата се влюбва във Витория Колона, маркиза на Пескара и поетеса. Обитаваната от него къща е разрушена
през 1874 г., а последните оцелели архитектурни елементи от нея са унищожени
през 1930 г. Днес съвременна възстановка на къщата на Микеланджело е изградена
на римския хълм Яникул.
Микеланджело
се връща във Флоренция около 1501 г. Междувременно Савонарола е екзекутиран и
властта в републиката е поел Пиеро Содерини. Една от градските гилдии
поръчва на Микеланджело довършването на, започната 40 години по-рано от Агостино ди Дучо,
монументална статуя на Давид, символ на флорентинската свобода, която трябва да бъде
поставена на площада срещу Палацо Векио. Така през 1504 година той
завършва една от най-известните си творби, „Давид“. Този шедьовър, издялан от мраморен
блок от кариерите в Карара, по който вече е работил друг скулптор, окончателно
утвърждава репутацията на Микеланджело като скулптор с изключителни технически
умения и сила на символичното въображение.
През
1504 г. Синьорията във Флоренция поръчва на Микеланджело и на Леонардо да Винчи да изрисуват стените на
Камарата на съвета в Палацо Векио, седалище на флорентинското
правителство. Микеланджело работи по картона на „Битката при Кашина“, а
Леонардо – по „Битката при Ангиари“. Цяла Флоренция се разделя на два
лагера, поддържащи единия от двамата. За жалост нито една от творбите не е
завършена, а картонът на „Битката при Кашина“ е унищожен в гражданската война
през 1512 г.
През този период Микеланджело рисува картината „Светото семейство и свети Йоан“, по-известна като „Дони Тондо“. Тя е поръчана за сватбата на Анджело Дони и Мадалена Строци и през 17 век е окачена в залата на Уфици, наричана Трибуна, поради което понякога я наричат и „Светото семейство от Трибуна“. Възможно е той да рисува и друго изображение на Дева Мария с Йоан Кръстител, известно днес като „Манчестърска Мадона“.
Папа
Юлий II и Сикстинската капела
През
1505 г. Микеланджело отново е повикан в Рим, за да направи проект за грандиозен
надгробен паметник за новоизбрания папа Юлий II,
който трябва да бъде разположен в базиликата „Сан Пиетро ин Винколи“. Първоначалният
проект, включващ 40 статуи, така и не се осъществява, въпреки че остава една от
големите мечти на Микеланджело. След като той прекарва близо осем месеца в
местността Карара, за да търси подходящ мрамор за статуите, папата по съвет на
свои подчинени започва да отлага обещаните средства.
Работата
на Микеланджело по паметника е прекъсвана многократно и от самия Юлий II, който
му възлага различни други задачи. Все пак скулпторът успява да изпълни някои от
фигурите – „Моисей“, „Умиращият роб“ и „Непокорният роб“
(незавършена). През 1547 г. работата по паметника приключва след четири
десетилетия и пет преработени договора, във всеки от които композицията става
все по-опростена и с по-малък брой фигури. За един от вариантите са изваяни
фигурите „Победа“ и „Клекнало момче“, които след това отпадат от композицията.
Днес гробницата се намира в църквата в Рим и съдържа само една статуя на
Микеланджело – „Мойсей“.
През 1508 г. Юлий II възлага на Микеланджело да изпише тавана на Сикстинската капела, голям параклис в Апостолическия дворец в Рим. Според самия Микеланджело това става под въздействието на неговите съперници Донато Браманте и Рафаело Санцио, които искат да го злепоставят, принуждавайки го да работи в непривичен жанр, но повечето съвременни изследователи отхвърлят тази хипотеза.
Микеланджело
все пак приема поръчката, но от самото начало проектът на папа Юлий II за
изобразяване на дванадесетте апостоли на фона на звездното небе му се струва твърде
елементарен и той предлага собствен вариант, приет от папата, включващ повече
от 300 библейски фигури и множество сцени – сътворението, падението на
човека и обещанието за спасение през пророците и родословието на Христос.
Таванните фрески са част от по-обща концепция за украсата на параклиса, която
трябва да демонстрира цялостната доктрина на Католическата църква.
Изрисуването
на огромния таван с размери 40 х 14 метра отнема четири години – от 1508
до 1512 г. На най-високата част от тавана, в самия център на композицията,
Микеланджело поставя девет сцени от Битие, разделени на три групи – сътворението на света,
сътворението на човека и неговото падение и човешката природа, представена
чрез Ной и
неговото семейство. Върху пандантивите, поддържащи
тавана, са изобразени дванадесет мъже и жени, предсказващи идването на
Христос – седем библейски пророци (Исая, Иеремия, Иезекиил, Даниил, Йона, Захария и Иоил) и пет сибили от Античността (Делфийска, Персийска, Либийска,
Еритрейска, Кумейска). Около прозорците са показани предците на Христос. Сред
най-известните части от композицията са „Сътворението на Адам“, „Адам и Ева в
Райската градина“, „Потопът“, „Пророк Исая“ и „Кумейската сибила“.
Въпреки
големия размер и сложността на композицията, Микеланджело изпълнява поръчката
със съвсем ограничен брой сътрудници. Той конструира специално скеле и рисува,
легнал по гръб, а след като обичайната мазилка не дава желания резултат, той
използва нов вид мазилка, забърквана от един от асистентите му. Недоволството
си от всички огромни трудности на начинанието той описва в своя дневник и в
сонета „В рисуване на
Сикстинската капела“.
През 1513 г. папа Юлий II умира и неговият наследник папа Лъв X, член на рода Медичи, поръчва на Микеланджело преустройството на фасадата на базиликата „Свети Лаврентий“ във Флоренция и украсяването ѝ със скулптури. През следващите три години Микеланджело подготвя реконструкцията, изготвяйки множество скици и модели и подготвяйки създаването на нова кариера за мрамор при Пиетрасанта, но проектът се превръща в едно от най-големите му разочарования, след като възложителите го прекратяват поради липса на средства още преди да са започнали истинските работи по сградата. Фасадата на църквата остава без специална украса и в наши дни.
„Ден и
Нощ“
Няма коментари:
Публикуване на коментар