Димитър Гюдженов
Димитър
Гюдженов
Димитър
Атанасов Гюдженов е български художник, известен със своите картини на военна и историческа тематика,
често използвани за илюстрации в енциклопедии и учебници по българска история.
1891. Роден
в Стара Загора на 26 януари в семейството на иконописеца Атанас Д. Гюдженов
(1847–1936), ученик на Станислав Доспевски и дългогодишен председател на
бояджийския и дърводелския еснаф в града.
1903. Негови
учители стават Атанас Овчаров и съгражданинът му Васил Маринов, едни от първите
възпитаници на Рисувалното училище в София, а по-късно и Христо Станчев, при
когото учи перспектива, история на изкуството и натюрморт.
1905–1908.
Участва в хора и оркестъра на дружество “Кавал” под диригентството на известния
музикален деец Златан Станчев. Свири на бас флигорна в училищния оркестър,
печата рисунки и стихове в хумористични списания… В същото време е неотлъчно до
своя баща при всякаква декоративна работа – приготвяне на бои за фреско,
позлатяване на иконостаси, надписи на фирми и надгробни кръстове…
1908. Завършва
гимназия – VII клас – и става основен учител в училище “Св. Никола” в Стара
Загора. Активен член на дружество “Добрият самарянин”, поставя пиеси и урежда
вечеринки и забави за поддържане на безплатни ученически трапезарии… В края на
годината постъпва в Рисувалното училище в София, като сам се издържа с приложна
работа.
1910. Приет
е заедно с приятеля си Никола Кожухаров в трети семестър на
Художествено-индустриалното училище (днес Национална художествена академия) в
класа на проф. Цено Тодоров, който по това време преподава по метода на Ecole
Nationale des Beaux arts в Париж… Двамата посещават ателиетата на Ярослав
Вешин, Иван Мърквичка и Отто Хорейши, който става техен настойник.
1912. При
обявяването на Балканската война постъпва на служба в Дванадесета допълнителна
дружина. Среща се отново с Вешин в главната квартира в Стара Загора… В
свободното си време рисува картини от военния бит, събира музиканти и сформира
оркестър за повдигане духа на войниците и гражданите. Приет е в музикалната
команда на Панайот Пипков, от чиито съвети и приятелство ще се ползва до края
на дните на известния композитор през 1942.
1913г. е Демобилизиран след Междусъюзническата война, заминава с Никола Кожухаров да
специализира в Париж в ателието на Фердинанд Кормон от Националното училище за
изящни изкуства. Изучава усърдно френски, а с него и новите течения в
изкуството. Посещава Лувъра, Версай, оперетите, кината и театрите. Пътува до
Лондон, където се запознава с творчеството на Томас Гейнсбъро, Джоузеф Търнър и
др.
1914. Приет
е с конкурс като редовен ученик в училището по рисуване в София, но през юли
същата година, след като започва Първата световна война, решава да се върне в
Стара Загора, за да си дослужи.
През
1915 г. завършва живопис в класа на проф. Цено Тодоров в Художественото индустриално
училище (днес Национална художествена академия)
в София, като междувременно учи два семестъра и в парижкото
Национално училище за изящни изкуства (1913 – 1914 г.).
Започва
да рисува като военен художник в щаба на Осма пехотна тунджанска дивизия,
от този период са картините му „Обоз на път“, „През Морава“, „Вълчи ями“, които
днес се съхраняват във Военно-историческия музей. Стремежът му е в тях да
изобрази същността на военните събития неразделно от живота на обикновените
войници.
През
април на 1916 г. заминава за Стара Загора, където заедно с военните художници Александър
Мутафов, Никола Кожухаров, Господин Желязков, Атанас Михов, Георги Евстатиев,
Иван Вълчанов участва в обявения конкурс за изработването на военни картини.
Назначен е като военен фотограф и художник на осма дивизия.
През 1917г рисува
по моливни етюди картините “Боят на Росовити камък”, “През Морава” и др.
Назначен е за военен художник на Главната квартира и прави портрет на
генерал-майор Георги Тодоров, началник на Втора армия, показан през същата
година с останалите нови платна на изложба на художниците от съюзническите
армии в Берлин.
1918. След
края на войната се установява в София, където наема малко ателие на ул. “Искър”
в съседство със Сирак Скитник и Харалампи Тачев (тези известни мансарди са
запазили спомените за няколко поколения художници) и се заема да превърне в
картини множеството рисунки и акварели от фронтовете…
1919г., заедно
с няколко военни художници, сред които Александър Божинов и Петър Морозов,
участва в колективна изложба в галерията на Тръпко Василев (позната като
Тръпковата галерия) на ул. “Аксаков” №18. Част от картините са откупени от Щаба
на армията, за да бъде създаден първият фонд към новия военен музей. Прави
първата си иконна работа “Христос и Богородица” за северния олтар на църквата
“Св. Николай Стари”.
Между
1920 г. и 1933 г. Димитър Гюдженов преподава в Академия, където е професор.
Сред неговите ученици там са Стоян Венев, Петко Задгорски и Страхил Титиринов. През 1925 г. рисува първите
си картини на историческа тематика, която заема основният жанр в цялото му
творчество. Други жанрове, в които Гюдженов твори, са битовата живопис, пейзажът и портретът.
1920.
По покана на министъра на Народното просвещение Стоян Омарчевски е назначен за
учител в Художествено-индустриалното училище в София. В класа му попадат
известните по-късно художници Иван Милев, Иван Ненов, Мина Иванов, Маша Узунова
и др.
1922. Участва
в конкурс за нови банкноти и печели единствената първа премия, като реализира
проектите заедно с приятеля си Никола Кожухаров. Рисува цикъл картини с
исторически сюжети, а също картини на известни вече паметници и старини.
През 1924г. работи върху монументалната картина “Хан Кубрат”, която завършва през лятната
ваканция в учебното ателие при Академията. Картината има успех и е откупена от
Министерството на народното просвещение за крупната тогава сума 100 000 лв…
Харесвани още в годините на войната, творбите на Гюдженов са направили вече
името му известно.
1925.
Посещава научните събрания на Археологическия институт и все повече навлиза в
историческата наука за нашето минало. Пътува до Виена, където отпечатва две
свои картини на историческа тематика… Сключва договор за изографисването на
църквата “Св. Никола” в Ст.Загора – сътрудници по декоративната украса и
фигуралните изображения са Никола Кожухаров и бащата на художника Атанас
Гюдженов – тогава на 78 г.
1926. С
група от 16 художници гостува в Прага за голяма ретроспективна изложба, открита
в присъствие на дипломатическото тяло от кмета на града. Изложбата е посрещната
с ласкави отзиви в печата и помага за сближаването на двете страни. До този
момент, по думите на Гюдженов, България е имала в Чехословакия само един
приятел – Алфонс Муха.
1927. Заедно
с Никола Маринов, Господин Желязков и Харалампи Тачев работи по фигуралната
живопис и орнаментите в купола на храм “Св. Седмочисленици”, обявен по-късно за
паметник на културата… За първи път строи в София свое ателие на ул. “Аксаков”
№ 38 и пътува из софийските села в търсене на полски пейзажи, трудови сцени и
манастири.
1929. Отново
с Никола Маринов и ученици от Академията поемат изографисването на църквата
“Св. св. Кирил и Методий” в гр. Бургас. В свободното време, в търсене на
пейзажи край морето, посещават Айтос, Анхиало, Месемврия, Ропотамо, Созопол и
др.
1933. Завършва
третият випуск негови ученици, сред които: Давид Перец, Иван Христов, Евгени
Поптошев, Димитър Вълканов, Бронка Гюрова, Деньо Чоканов, Рада Поптошева и др.
По негово предложение се приема студентите да представят в изложба своите
творби всяка година… Започва работа като военен художник в Щаба на армията,
където първата му задача е да пресъздаде в картини Сръбско-българската война от
1885 г.
1934. Прави
в Народния театър декора на пиесата “Престолът” от Иван Вазов, постановка на
Николай О. Масалитинов… Същата година присъства служебно на откриването на
паметника на връх Шипка и ръководи отпечатването на възпоменателни пощенски
марки.
1935.
Като член на комитета по отпразнуване 100-годишнината от Велчовата завера,
участва в проектирането на паметника във Велико Търново и на възпоменателната
плоча в Плаковския манастир… Рисува портрета на капитан Георги Мамарчев и
картините “Цар Борис провъзгласява Симеон” и “Цар Симеон пред Цариград”.
1936г. е избран за секретар на новосъздадения Институт за българо-американски културни
връзки, чиято първа проява е малка художествена изложба в Ню Йорк. Подготвя
концертно турне в Америка с диригент Асен Найденов, което се проваля, защото
скоро по политически причини Институтът е закрит…Присъства на Олимпиадата в
Берлин, посещава Лайпциг и обхожда по-известните музеи, галерии и исторически
места.
1937. След
смъртта на баща си, иконописеца Атанас Гюдженов, се установява постоянно в
София. Рисува картината “Хан Крум побеждава византийците”. В края на годината
се оженва за Олга Панайот Лъскова, надеждна цигуларка.
1938. Като
военен художник присъства служебно на маневрите в местността Шабаница край
Попово, където по поръка на ген. Луков прави картина с портретите на висшите
началства, унищожена по-късно от бомбардировките. Оттогава датира и портрета му
на ген. Владимир Вазов. Родена е дъщеря му Елка.
1940. Рисува
картината “Посрещането на българските войски в Добруджа”. Негови картини са
изложени на биеналето във Венеция заедно с творби на други български художници.
1942. Пътува
до Виена за участие в изложба на художници от съюзническите армии. Използва
случая да посети Берлин и общата художествена изложба в Мюнхен. Роден е синът
му Владимир.
1944. Семейството
му е евакуирано в Пирдоп. След голямата бомбардировка на София в края на март
ателието му е разрушено и всички картини и покъщнина в него изгарят.
1945. Пенсиониран,
вече на свободна професия, продължава да рисува пейзажи и фигурални композиции
в по-големи размери… Завършва картината “Ботевата чета слиза на българския бряг
при Козлодуй”, която, заедно с други известни негови творби, влиза трайно в
учебните помагала по история на Министерство на просветата.
1950–1953.
Работи по художественото оформление на катедралния храм “Св. Богородица” във
Велико Търново и катедралния храм “Св. Богородица” в Пловдив. Рисува картините
“Посрещането на генерал Гурко в София” и “Боят при Драва-Соболч”.
1958–1960. Заедно
с Никола Кожухаров работи по изписването на храмовете “Св. Димитър” в Стара
Загора, “Св. Архангел Михаил” в Чирпан и храм “Св. Никола” във Варна …
1961–1964. Назначен
е за главен патриаршески художник при Св. Синод. Изработва художествената
украса на Синодалния параклис и главния вход със стълбището…Реставрира и подновява
украсата на черквата на Зелениковския манастир “Св. Йоан Кръстител” край Троян.
1965
–1978. През този период участва редовно в националните и в много
регионални изложби. Негови картини се излагат в Москва, Варшава, Прага,
Будапеща, Букурещ и др. и стават притежание на галерии и частни лица в различни
краища на света. Макар да е получил всички държавни награди като заслужил
художник, в края на живота си изпада в изолация и в своето уединение насочва
таланта си към природата – най-вече към селския бит, към планините и морето – и
създава множество, непознати доскоро за ценителите, колоритни пейзажи.
Член
и съосновател е на Дружеството на южнобългарските
художници (1911), както и на Дружеството „Съвременно изкуство“.
От 1931 до 1941 г. е председател на Дружеството на художниците в България,
което по-късно влиза в състава на Съюза на българските художници. Участва в
общи изложби на тези дружества в България, както и в чужбина (Берлин, Виена, Ню
Йорк, Прага).
За
творчеството си Гюдженов е носител на много отличия, сред които: Димитровска награда през 1951 г., сребърен
Народен орден на труда през 1966 г. и два пъти орден „Кирил и Методий“ – I степен
през 1963 и 1972 г.
Картини
на Димитър Гюдженов са изложени в Националната художествена галерия и Националния военноисторически музей. Една от най-внушителните
картини на Димитър Гюдженов, „Симеон Велики“ (1927), е експонирана
при президента на Република България.
Умира
в София на 25 август, 1979г. на 88 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар