Игнажден
На 20 декември Православната църква отбелязва св. Игнатий. Когато денят
се пада в неделя, се измества с ден напред - 19 декември.
Наричат го Игнатий Богоносец, защото когато бил малко дете, Исус Христос го
вдигнал на ръце и казал на учениците си “Истина ви казвам, ако се не обърнете и
не станете като деца, няма да влезете в царството небесно.” Свети Игнатий служи
четиридесет години като епископ на църквата в Антиохия. Римският император
Траян го хвърлил на лъвовете, защото не искал да се моли на римските богове.
След смъртта си светията се явявал на вярващите в него и им помагал при
лечението на различни тежки болести. На този ден започват и родилните мъки на Божията майка.
Българите тачат този голям християнски празник
под имената: “Игнажден”, “Идинак” (Северна България), “Идинажден”,
“Игнатьовден” (Родопите), “Полаз” или “Полязов ден” (Котленско) или “Млада
година”. За него е типичен обредът “полязване” или “булезене”. През целия ден
домакините следят какъв човек ще прекрачи най-напред прага им. Щом първият гост
е добронамерен и заможен стопанин, вярват, че годината ще е имотна. Има
поверие, че ако този пришълец пък е момиченце, ще се плодят женски животни.
Когато гостът-полазник влезе вкъщи, трябва да донесе със себе си трески и
съчки, събрани край дръвника на двора. Поставя ги на купчинка пред домашното
огнище и кляка или сяда над тях като вика: “пиу-пиу”. Домакинята
го поръсва с орехи и сушени плодове, нареждайки: “кът-кът”. Това символично
ритуално действие с имитативен характер има за цел да осигури добър приплод на
кокошките и останалите домашни птици. После гостът се изправя и разравя огъня,
така че да изскочат много искри. Докато върши това, той благославя: “Колкото
искрици в огъня, толкова пиленца, агънца, яренца, теленца и прасенца в таз
къща!”
В западните български краища стопанката подава на полазника
решето с различни семена в него и го кара символично да сее наоколо. А той
нарича да се роди много ечемик, пшеница и царевица. Първият гостенин се кани на
трапезата и се гощава обилно, както изисква българското гостоприемство.
Стопаните го черпят с ракия и вино и му дават специален “игнатски кравай”. За
благословията си той е обсипан с пшеница и сушени плодове - за плодородие.
Стопаните може да го дарят с риза, чорапи, кърпа или къделя вълна. Ако годината
се окаже изобилна, на следващия Игнажден те канят отново същия човек да споходи
първи дома им.
В Родопската област Игнажден се назовава още “хайвански празник”, тъй като тук
животните се наричат “хайвани”. През деня мъжете не впрягат добитъка, за да се
съхрани здрав и пъргав през цялата година. Жените раздават питки из махалата за
здравето на домашните животни. В Източна България на Игнажден домакинята
загражда с въже или червен мъжки пояс всички кокошки и ги захранва с варена
царевица. Това се прави, за да не се губят птиците по чуждите дворове и да не
снасят яйцата си навън. На празника не бива да се изнася нищо от къщи - огън,
жар или сол, за да не “излезе берекетът” от дома. Не се иска и не се дава нищо
на заем.
От Игнажден започва и събирането на коледарските дружини.
Само в Русенско и отчасти в Разградско е познат обичаят вардене
квас, пазене квас. Изпълнението му се пази в тайна. За лек и магия в нощта
срещу празника моми и жени се събират в една къща и две от тях замесват с гръб
към нощвите (дървено корито, в което се е месел хлябът) тесто, в което бабите
са поставили магьоснически билки. Дванадесет нощи до Васильовден омъжена жена
стои будна край тестото и го пази, а останалите играят хоро. Последната сутрин
поделят кваса между участничките, които го пазят строго за себе си и своя дом,
вярвайки, че той защитава от зли духове, магии и болести и ще им помага да
спечелят и задържат любовта на избраниците и съпрузите си.
Денят се смята, че има магическа сила и за това предците ни следели
всички символи и знаци през този ден, извършвали се и много магически ритуали.
В Родопската област Игнажден се назовава още “хайвански празник”, тъй като тук животните се наричат “хайвани”. През деня мъжете не впрягат добитъка, за да се съхрани здрав и пъргав през цялата година. Жените раздават питки из махалата за здравето на домашните животни. В Източна България на Игнажден домакинята загражда с въже или червен мъжки пояс всички кокошки и ги захранва с варена царевица. Това се прави, за да не се губят птиците по чуждите дворове и да не снасят яйцата си навън. На празника не бива да се изнася нищо от къщи - огън, жар или сол, за да не “излезе берекетът” от дома. Не се иска и не се дава нищо на заем.
От Игнажден започва и събирането на коледарските дружини.
Няма коментари:
Публикуване на коментар