Трифон Силяновски
Трифон Силяновски
Трифон Силяновски ( 16 дек. 1923
– 19 май 2005 год. ) е български философ, композитор, пианист и педагог.
Завършил право в Софийския университе и композиция и пиано в Музикалната
академия. Владее някоко езика.
Лежал е в лагерите Белене, Богданов дол и Куциян, където е подлаган на
унижения, включително и на това сам да си копае гроба…
Трифон Силяновски принадлежи на
видния крушевски род Силяновски. Прадядо му е строил главната църква в Крушево. Баща му – проф. Димитър Антонов Силяновски (1892 –
1971) е сред водещите прависти, специализирал в Германия и Австрия, автор на учебници и създател на школа в българското
гражданско право, декан на Юридическия факултет,
дългогодишен активен член и председател на Македонския научен институт. От същия род
са генерал Георги Силяновски (1857 – ?),
както и неговият племенник генерал Васил Силяновски (1870 – 1946).
Трифон Силяновски е роден през
1923 г. в София. Баща му е проф. Димитър Силяновски. Чести техни гости са Йордан Йовков, Николай Лилиев, Симеон Радев, Александър Балабанов и други
български духовни първенци. След като учи латински и орган, Трифон Силяновски завършва класическа
гимназия и от 1941 до 1943 г. следва история на изкуствата и стилистика при
проф. Ханс Зеделмайер (1896 – 1984) във Виена. Там е приет и в Консерваторията, където учи при големия
немски пианист Вилхелм Кемпф.
Същевременно изнася рецитали като пианист в Скопие и Будапеща. Във Виена Трифон Силяновски слуша многократно
концерти на големите немски диригенти Вилхелм Фуртвенглер, Херман Абендрот, Вилем Менгелберг, Карл Бьом и Ханс Кнапертсбуш. През
1942 присъства на репетиция на Фуртвенглер, който оказва решаващо въздействие
за изграждането на неговата концепция относно музикалната интерпретация.
Поради военните събития обаче Силяновски се
завръща в София, където се дипломира едновременно в три специалности: в Софийския университет – право, в Музикалната академия – композиция при проф. Панчо Владигеров и пиано при проф. Димитър Ненов. Проф. Стоян Брашованов го подготвя за свой
асистент по история на музиката и музикална естетика, но „задържането“ му
след 9 септември 1944 година осуетява тези
планове.
На първото общобългарско
състезание за певци и инструменталисти през 1948 г. Трифон Силяновски получава
втора награда и прави силно впечатление със забележителните си интерпретации
на Бах и Бетховен, записани в Златния фонд на Радио София.
След като през 1952 г. излиза от
затвора, Силяновски работи като гробар, свири в заведения и дава частни уроци
по гръцки, латински и пиано. Тогава създава своите Първа симфония, Вариации
по тема ВАСН, Първи концерт за струнен оркестър, 5 песни за сопран
и пиано (лява ръка), по стихове на Рилке и католическата меса Missa
Ordinaria.
През 1958 г. Трифон Силяновски се
среща с именития руски композитор Дмитрий Шостакович, който е на посещение в
България по покана на Съюза на българските композитори.
Тази среща става възможна благодарение на съдействието на българския
диригент Добрин Петков. Шостакович проявява интерес към
творчеството на Трифон Силяновски и дава изключително висока оценка на
неговата Втора
симфония.
През 1959 г. на Силяновски му се
разрешава да работи като корепетитор в Софийската опера. Когато честват юбилея му, той
връща ордена, който искали да му връчват – в резултат е изселен в Смолян.
През 1973 г. Трифон Силяновски
заедно с Пламен Карталов създават Камерната опера
в Благоевград и Силяновски е неин музикален
директор до 1982 г.
През следващите години преподава
четене на партитури и облигатно пиано в Академията за
музикално, танцово и изобразително изкуство Пловдив (1982-91), където през пролетта на 1990 води
първия факултативен курс по сравнително изкуствознание.
След политическите промени в края
на 80-те години Трифон Силяновски е избран за извънреден професор в ДМА (от 1997 г.). Води
майсторски класове по пиано.
Умира на 19 май 2005 г. и е
погребан в Централните софийски гробища.
Новогодишно тържество
от Трифон Силяновски
“Беше на 2 юли 1949, по смъртта
на Георги Димитров. Правехме репетиция в зала България, на другия ден трябваше
да има акт-концерт на консерваторията, щях да свиря Бетовен – пети концерт.
Дирижираше Марин Големинов, концертмайстор беше Владко Аврамов. По време на
репетицията влезе човек, прекъсна ни и каза, че Г. Димитров е починал и изобщо
няма да има концерт. Слязохме от сцената, там отзад имаше портрети: на
Димитров, на Ленин, на Сталин. Аз в един по-тесен кръг казах така: тези двамата
си умряха, а кога ли ще си отиде и оня, третият?
Сталин имах предвид. Това може би е било добре дошло за тези, на които са
донесли, защото и преди това правех подобни изказвания и недоволствувах.
На 6 юли в 6.30 сутринта пристигат един милиционер и двама цивилни. Обиск и
така нататък, както си му е редът. И след това: елате за кратка справка…..
…Набутаха ни във вагоните и пътувахме три дни от Богдановдол до Белене. Вместо
за един ден – за три, защото нали крият – маневри, забутат те в глухи линии,
чакат да се мръкне, после те откарват и т. н. И ние не знаем къде ни карат,
щото ясно – по лагери някъде, ама къде ще бъде – дали ще бъде по добруджанските
лагери, или другаде някъде? А вече в Добруджа имаше Ножарево, Заград, Забуново,
Куфалджа – тия лагери бяха прочути, в Добруджа и четирите, бяха страшни….
…Както и да е, по едно време, на втория ден, аз подочух, че сме за беленската
гара. Стигнахме, отвориха вагоните. Вънка пълно с милиция, с насочени пушки,
като че ли бандити пристигат. Бил барабана в селото Белене, то е католишко
село: „Тук ще пристигнат касоразбивачи, крадци, айдуци”. И онова набожно село,
кат се скрило и гледа така, през перденцата, какви, аджеба, идиоти ще скочат от
влака. На брега ни направиха преглед, записаха ни на нова сметка имената и
почнаха да ни прехвърлят на остров Персин…..
… Спяхме като сардели. Аз спях до Стойчо Мушанов, зад мен беше Илия Кайряков,
пак демократ, до него Стоян Мавров, и той демократ, и т.н. През нощта не можеш
да мръднеш, защото първо си като сардела, а второ, не дай си Боже да ти се
допикае. Като се върнеш, вече няма къде да легнеш и оставаш дневален до
сабахле. И всички бяхме решили да си пикаем в гащите, а спяхме на по една
кълка, щото няма място… Така миришеше на амоняк, воня страхотна.
Видях всякакви хора: земеделски народни представители, социалисти, протестантски
пастори, католишки свещеници, офицери. Бившият пълномощен министър от Вашингтон
Сашо Наумов беше, също секретарят на Никола Мушанов – адвокатът Мушунков, много
добър, много достоен човек. От земеделците много добро впечатление ми направи
Недко Ботев – на около 70 години, никога не хленчи, работеше си, от никого
помощ не искаше. Беше Пешо Сърбина – Петър Сърбински, той също добре се държеше
там. Най-добрите обаче, най-чистите и топли хора, където нямаше и капка
предателство, това бяха анархистите. Трябва да кажа, че в сравнение с тях ние и
пет пари не струвахме. Получават колети – той ще вземе една хапка оттам,
другото всичко ще раздаде, ще дойде, ще те подкрепи, ще пита уморен ли си. Това
само анархист може да го направи. Бяха нахакани и отговаряха, дръзко се
държаха. И милиционери биеха, бе! Носеха си черджета под дрехите – ще му
направят мечка и ще му хвърлят боя. И се знаеше кой го прави – само анархистите
го правеха. Затова всяка вечер поне по един от тях лежеше в карцера. Спомням си
Йов Петров, Трифон Терзийски, дедо Ачо, анархист от Добрич, 76-годишен, горд,
като че ли си е при бабата, хич не му пука. При мен умря Цвети Иванов,
познавахме го добре, хвана го тетанус, от пирон, се набоде и докторът, разбира
се, го мина метър…
… На Магарец погребваха мъртвите. Той беше малко по-югозападно. Но имаше
погребани и на самия Персин. Понякога викаха така: „да излязат четири души за
копане на гробни помещения”. Мряха – някои отслабват и отпадат, други ги
пребиват. А колкото пъти някой се дръпне встрани или пък излезе нощно време и
стрелят по него, особено ако му имат зъб. Като на фронта… От управата Китов
беше много лош и от милиционерите един старшина Велико. А пък имаше един
Атанас, той беше чудесен човек, ще получи от булката колет, например ошав, ще
го разпредели на шепи: на ти на тебе, на ти на тебе, то нали и вие сте хора. И
такива ги имаше…”
Трифон
Силяновски владее старогръцки, латински, немски и още няколко езика. Автор е на
книги, студии и над 70 непубликувани различни изследвания в областта на
философията, естетиката, теологията, историята на изкуствата и проблеми на
музикалната интерпретация.
Трифон Силяновски остава в българската култура
като един от големите ни интелектуалци. Софийската
опера открива зала, посветена на големия интелектуалец Трифон Силяновски
Няма коментари:
Публикуване на коментар